fredag 5. oktober 2012

Mmmmmmmm!


På onsdag hadde vi løksuppe til middag, homemade, ikke no tull!

Det var første gang jeg laget dette selv, lett som en plett.

Oppskrift

3-4-5 store løk
2 dl hvitvin
litt fersk hvitløk
smør
8-10 dl kraft (hjemmelaget eller buljong)
Rosmarin
Salt/Pepper
Laurbærblad

Loff
Ost


Skjær løk i skiver og surr i en kjele med litt smør. Jo lenger den får surre jo bedre blir smaken(den skal ikke være brun, bare myk og blank) Ha oppi kutta hvitløk, rosmarin og laurbærblad, fyll på med vin og kraft. La koke/trekke på svak varme i minst 20 min, gjerne lenger! Smak til med salt og pepper.

Jeg gratinerte ikke suppa, hadde bare loffskiver(uten skorpe) 
med ost i ovnen og stekte de til osten var gylden.

Jeg pleier ikke å følge oppskrifter slavisk, derfor litt dårlig mål og en ullen beskrivelse. 
Løksuppe ble det lell, og jammen var den ikke god også!

(Og så må man jo nesten drikke opp resten av vinen... (selv om det hverdag)

God fredag alle sammen!




3 kommentarer:

  1. Mmmmm, så godt ut. Takk for oppskrift, skal prøve den en gang til neste uke :)
    Ha en fin helg.

    Klem Tessa.

    SvarSlett
  2. Åh det så herlig ut!

    ønsker deg en nydelig fredagskveld! Jeg får mannen hjem fra Amsterdam ikveld og jeg gleder meg!
    klem&smil

    SvarSlett
  3. Nam, ser veldig godt ut ღ
    Takk for oppskrift, og så
    ønsker jeg deg en riktig
    god helg - klem fra Mette :)

    SvarSlett